مونوریل
مونوریل چیست؟
تک ریل یا مونوریل، شیوهای از حمل و نقل سبک ریلی است. مونوریل در واقع یک خط منفرد است که بهعنوان ریل برای واگنهای مسافری یا باری استفاده میشود. ترن یا واگنها بوسیله چرخ هایشان بر روی این ریل منفرد که درست در مرکز ترن یا واگن قرار میگیرد، حرکت میکنند. مونوریل معمولا بالاتر از سطح زمین قرار گرفتهاست ولی میتواند بر روی زمین، پائینتر از سطح زمین و یا در تونلهای زیرزمینی نیز بکار رود. مونوریل برای استفاده در مناطق تفریحی مانند شهربازیها و همچنین شهرهای توریستی نیز گزینه مناسبی محسوب میشود.
منو ریلها را میتوان هم به مقاصد تفریحی – توریستی و هم به مقاصد حمل و نقل درون شهری و برون شهری به کار برد. تغذیه سیستم های منو ریل از طریق کابلهای موجود در درون یا روی تک ریل آنها صورت میگیرد. از منو ریل ها بسته به مورد استفاده، در سرعتهای ۵۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت (و در مقاصد برون شهری تا ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت) بهره برداری میشود. در حال حاضر بسیاری از انواع مختلف سیستم منو ریل در شهرهای پر تردد دنیا بهره برداری میشود که از آن جمله میتوان به منو ریل های ژاپن، چین، مالزی، سنگاپور، آلمان، ایالات متحده و …. اشاره نمود. این سیستم قادر است که در مسافرت های درون شهری به طور متوسط ۲۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰۰ مسافر در ساعت در مسیر را جابهجا نماید. بدیهی است که چون مسیر عبور این سیستم در ارتفاع واقع شده و سرعت مناسبی برای حمل و نقل درون شهری دارد، از میزان ترافیک شهری به نحو چشمگیری میکاهد. قطارهای مورد استفاده در این سیستم، بسته به جمعیت استفاده کننده از آن از ۳ تا ۶ واگن تشکیل میگردد و به طور متوسط ۳۶ تا ۴۰ متر طول دارد. این قطارها عمدتاً قادرند که شیب ۶% و تا شعاع قوس ۴۰ متر را بپیمایند.
تاریخچه مونوریل:
اولین ثبت اختراع برای وسیله نقلیهای که برای حرکت روی یک ریل طراحی شده باشد در انگلستان و در ۲۲ نوامبر سال ۱۸۲۱ بود. مخترع آن فردی به نام هنری رابینسون پالمر بود. در سال ۱۸۲۴ یک خط برای آن در منطقه در دپت فورد داکی یارد در لندن ساخته شد و در سال ۱۸۲۵ خط دیگری در منطقه چِشِنت واقع در ایالت هرت فورد شایر انگلستان تأسیس شد که بعدها راه آهن چشنت نامیده شد. یک خط کوتاه هم برای حمل آجر از کوری نزدیک چشنت به سمت رود خانه لی ساخته شد. این مونوریل که از یک اسب به عنوان پیشرانه استفاده میکرد اولین خط مونوریل بود که مسافر را جابه جا به جا میکرد.
مزایای مونوریل:
۱- فضای کمی را اشغال میکند به خصوص مونوریلهای هوایی که روی زمین تنها به فضای کمی برای قرار گرفتن پایهها نیاز دارند.
۲- مونوریلهایی که از چرخهای لاستیکی روی ریل بتنی استفاده میکنند ارتعاش و نویز کمی ایجاد میکنند.
۳- ایمن هستن چون مونوریلهای سوار بر تیر، ریل را در بر میگیرند و طبیعتاً قابلیت از خط خارج شدن را ندارند مگر اینکه برای ریل مشکلی پیش بیاید.
۴- به دلیل سروصدای کم و اشغال فضای کم، میتوان ایستگاههای آن را در هر مکانی ساخت، در نتیجه دسترسی به آن آسان میشود. برای مثال ایستگاه مونوریل پارک والت دیسنی واقع در فلوریدای آمریکا در ورودی هتل آن ساخته شده است.
۵- اگر طراحی آن زیبایی باشد میتواند به ابزای برای جذب توریست تبدیل شود.
۶- به دلیل استفاده از الکتریسیته به عنوان منبع تغذیه، و چرخهای لاستیکی دوستار محیط میباشند.
۷- مونوریلها به ویژه مونوریلها با چرخ لاستیکی به شکلی طراحی شدهاند که توانایی غلبه بر شیبهای بالا را دارند. مونوریلهای ساخت شرکت هیتاچی توانایی عبور از شیب % ۶ را دارند.