«

مونوریل

مونوریل چیست؟
تک ریل یا مونوریل، شیوه‌ای از حمل و نقل سبک ریلی است. مونوریل در واقع یک خط منفرد است که به‌عنوان ریل برای واگن‌های مسافری یا باری استفاده می‌شود. ترن یا واگن‌ها بوسیله چرخ هایشان بر روی این ریل منفرد که درست در مرکز ترن یا واگن قرار می‌گیرد، حرکت می‌کنند. مونوریل معمولا بالاتر از سطح زمین قرار گرفته‌است ولی می‌تواند بر روی زمین، پائین‌تر از سطح زمین و یا در تونل‌های زیرزمینی نیز بکار رود. مونوریل برای استفاده در مناطق تفریحی مانند شهربازی‌ها و همچنین شهرهای توریستی نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

مونوریل

منو ريلها را مي‌توان هم به مقاصد تفريحي – توريستي و هم به مقاصد حمل و نقل درون شهري و برون شهري به كار برد. تغذيه سيستم هاي منو ريل از طريق كابلهاي موجود در درون يا روي تك ريل آنها صورت مي‌گيرد. از منو ريل ها بسته به مورد استفاده، در سرعتهاي 50 تا 120 كيلومتر بر ساعت (و در مقاصد برون شهري تا 400 كيلومتر بر ساعت) بهره برداري مي‌شود. در حال حاضر بسياري از انواع مختلف سيستم منو ريل در شهرهاي پر تردد دنيا بهره برداري مي‌شود كه از آن جمله مي‌توان به منو ريل هاي ژاپن، چين، مالزي، سنگاپور، آلمان،‌ ايالات متحده و …. اشاره نمود. این سيستم قادر است كه در مسافرت هاي درون شهري به طور متوسط 25000 تا 300000 مسافر در ساعت در مسير را جابه‌جا نمايد. بديهي است كه چون مسير عبور این سيستم در ارتفاع واقع شده و سرعت مناسبي براي حمل و نقل درون شهري دارد، از ميزان ترافيك شهري به نحو چشمگيري مي‌كاهد.  قطارهاي مورد استفاده در این سيستم، بسته به جمعيت استفاده كننده از آن از 3 تا 6 واگن تشكيل مي‌گردد و به طور متوسط 36 تا 40 متر طول دارد. این قطارها عمدتاً‌ قادرند كه شيب 6% و تا شعاع قوس 40 متر را بپيمايند.

مونوریل

تاریخچه مونوریل:
اولین ثبت اختراع برای وسیله نقلیه‌ای که برای حرکت روی یک ریل طراحی شده باشد در انگلستان و در ۲۲ نوامبر سال ۱۸۲۱ بود. مخترع آن فردی به نام هنری رابینسون پالمر بود. در سال ۱۸۲۴ یک خط برای آن در منطقه در دپت فورد داکی یارد در لندن ساخته شد و در سال ۱۸۲۵ خط دیگری در منطقه چِشِنت واقع در ایالت هرت فورد شایر انگلستان تأسیس شد که بعدها راه آهن چشنت نامیده شد. یک خط کوتاه هم برای حمل آجر از کوری نزدیک چشنت به سمت رود خانه لی ساخته شد. این مونوریل که از یک اسب به عنوان پیشرانه استفاده می‌کرد اولین خط مونوریل بود که مسافر را جابه جا به جا می‌کرد.

تاریخچه مونوریل

مزایای مونوریل:

1- فضای کمی را اشغال می‌کند به خصوص مونوریل‌های هوایی که روی زمین تنها به فضای کمی برای قرار گرفتن پایه‌ها نیاز دارند.

2- مونوریل‌هایی که از چرخ‌های لاستیکی روی ریل بتنی استفاده می‌کنند ارتعاش و نویز کمی ایجاد می‌کنند.

چرخ های مونوریل

3- ایمن هستن چون مونوریل‌های سوار بر تیر، ریل را در بر می‌گیرند و طبیعتاً قابلیت از خط خارج شدن را ندارند مگر اینکه برای ریل مشکلی پیش بیاید.

4- به دلیل سروصدای کم و اشغال فضای کم، می‌توان ایستگاه‌های آن را در هر مکانی ساخت، در نتیجه دسترسی به آن آسان می‌شود. برای مثال ایستگاه مونوریل پارک والت دیسنی واقع در فلوریدای آمریکا در ورودی هتل آن ساخته شده است.

ایستگاه مونوریل

ایستگاه مونوریل

5- اگر طراحی آن زیبایی باشد می‌تواند به ابزای برای جذب توریست تبدیل شود.

مونوریل

6- به دلیل استفاده از الکتریسیته به عنوان منبع تغذیه، و چرخهای لاستیکی دوستار محیط می‌باشند.

7- مونوریل‌ها به ویژه مونوریل‌ها با چرخ لاستیکی به شکلی طراحی شده‌اند که توانایی غلبه بر شیب‌های بالا را دارند. مونوریل‌های ساخت شرکت هیتاچی توانایی عبور از شیب % ۶ را دارند.

شیب در مونوریل

 

8- به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز ندارند به ویژه مونوریل‌هایی با مسیر بتنی؛ چرخ‌های لاستیکی هم برای تقریبا ۱۰۰٬۰۰۰ مایل دوام دارند همچنین خود مونوریل نیز عمری بیش از ۳۰ سال خواهد داشت.

چرخ های مونوریل

9- به دلیل دارا بودن مسیر مشخص، مشکل توقف در مسیر وجود ندارد.

معایب مونوریل:

1- به علت استفاده از ریل اختصاصی، استفاده از ریل‌های مرسوم در صنعت نقلیه ریلی امکان پذیر نیست در نتیجه از این قطارها در سایر خطوط ریلی را نمی‌توان استفاده کرد.

2- در موارد اضطراری، مسافران نمی‌توانند فوراً از مونوریل بیرون بروند زیرا مونوریل بالای سطح زمین قرار گرفته است و راهروی اضطراری وجود ندارد در نتیجه مسافران باید تا آمدن قطار نجات یا آتش نشان منتظر بمانند؛ مونوریل‌های جدیدتر این مشکل را با ساخت راهروهای اضطراری در کنار تمام خطوط حل کرده‌اند و مونوریل‌های آویزان این نقص را با ساخت سر سره‌های تخلیه همانند هواپیما درون قطار از بین برده‌اند.

خروج اضطراری از مونوریل

3- خطر سقوط اشیا و اجزای مونوریل وجود دارد به عنوان نمونه در شهر کوالالامپور در سال ۲۰۰۲ سقوط یکی از چرخ‌های مونوریل روی سر یک نفر از عابرین پیاده، باعث ایجاد جراحات شدیدی در وی شد البته این مسأله را می‌توان با ساخت حصارهایی کنار مسیر حل کرد.

4- به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع سازندهٔ آن باید تحمل وزن مونوریل و مسافران را داشته باشد و در برابر طوفان و زلزله مقاوم باشد که در نتیجه طراحی سازهٔ آن نیاز به دقت و هزینه بالایی دارد.

5- تعویض خط به آهستگی صورت گرفته و نیاز به مکانیزم پیچیده تر و دقیق تری نسبت به قطارهای عادی دارد که هزینه ساخت آن را بالا می‌برد.

تعویض خط در مونوریل

6- هرچه سرعت مونوریل بیشتر شود، برای جلوگیری از خارج شدن از مسیر باید شعاع انحنای مسیر را بیشتر کنند که این موضوع باعث طولانی تر شدن مسیر می‌شود. شرکت هیتاچی برای قطارهای سایز بزرگ خود با سرعت بیش از km 80 و حدود ۶ واگن شعاع انحنا با طولm 100 را به کار می‌برد.

پیچ در مونوریل

ویژگی‌ها و قابلیت‌های مونوریل:
مونوریل وسیله نقلیه‌ای ایمن، پاک و مناسب که به کار گرفتن آن می‌تواند کمک زیادی به کاهش آلودگی محیط زیست، حجم ترافیک و هزینه‌های جانبی آن بنماید. در سال ۲۰۰۷ مونوریل لاس وگاس به کنار رفتن حدود ۲/۳ میلیون مایل وسیله نقلیه از شاهراه نودای جنوبی کمک کرد و باعث کاهش یافتن انتشار بیش از ۵۸ تن کربن مونواکسید (CO) و ترکیبات آلی فرار (VOC) و اکسید نیتروژن (NOX) در یک دوره یکساله شد.
قرار گرفتن مونوریل در ارتفاع، ساختار ریل، و سازه مستحکم خطوط آن موجب تبدیل مونوریل به یکی از ایمن ترین وسایل ترابری شده است در تاریخ مونوریل تنها یک حادثه کشنده در مقابل میلیون‌ها جابه جایی مسافر پیش آمد و آن حادثه مونوریل واپرتال در آلمان بود که سبب کشته شدن ۵ نفر شد. سازهٔ مسیر و ستون مونوریل هم به گونه‌ای می‌باشد که توانایی مقابله با زمین لرزه را دارد مونوریل‌های سیاتل و اوزاکا توانست اند در مقابل زمین لرزه‌هایی که در مناطق آن‌ها صورت گرفت مقاومت کنند.
بیشتر مونوریل‌ها توانایی جابه جایی هزاران مسافر دارند که با توجه به ویژگی‌های مثبت دیگر آن می‌توانند تبدیل به یکی از مناسب ترین وسایل حمل و نقل شوند برای نمونه مونوریل چانگ کینگ چین که یک مونوریل سایز بزرگ شرکت هیتاچی می‌باشد توانایی جابه کردن ۳۰٬۰۰۰ مسافر را در ساعت برای مسافت km 19 دارد. مونوریل را می‌توان مناسب ترین وسیله ترابری همگانی در حل مشکلات ارتباطی مناطقی دانست که از نظر اقلیمی شرایط خاصی دارند از قبیل مناطق کوهستانی که پستی و بلندی‌های زیادی دارند، مناطقی که شرایط آب و هوایی بسیار گرم یا بسیار سرد دارند و کشورهایی که دارای جزایر متعدد هستند مانند کشورهای ژاپن و چین که مونوریل در آنجا مبدل به مناسب ترین وسیله در بین وسایل حمل و نقلی شده است.
در حال حاضر حدود ۲۰ کشور دارای حمل و نقل مونوریل می‌باشند و کشورهای زیاد دیگری احداث آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند که پیش بینی می‌شود تا ۴ سال آینده به ۲۶ کشور هم برسند. علاوه بر کشورهای پیشرفته‌ای مانند ژاپن، آلمان، آمریکا، چین، انگلستان سایر کشورهای نظیر مالزی، تایلند، برزیل، امارات، آفریقای جنوبی و سنگاپور نیز از این نوع حمل و نقل استفاده می‌کنند.

منابع:
1- گرداوری و تالیف سایت  civiltech.ir
2- www.iranway.com
3- fa.wikipedia.org
4- spacing.ca
5- mouseplanet.com

4 comments

Skip to comment form

  1. جت پرینتر

    خیلی خیلی ممنونم از مطالب خوبتون
    عالیهههههه
    خسته نباشید

  2. سينا

    مچکرم

  3. سامان

    دمتون گرم مرسي

  4. شهين

    سپاس…

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *