«

»

سریع ترین قطار های دنیا

مقدمه:
ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که تکنولوژی در آن به سرعت در حال پیشرفت است. چیزهایی که یک دهه قبل قابل‌تصور نبودند الآن وجود داشته و در دسترس ما قرار گرفته‌اند. همه چیز سریع تر و هوشمندتر می‌شود. زندگی ما با ده‌ها ابزار و وسیله گره خورده است. این دنیای تکنولوژی بسیار سریع، خیلی هیجان‌انگیز است و گاه باعث می‌شود نفس ها در سینه حبس شود! یکی از این حوزه‌هایی که باعث تحریک آدرنالین در خون ما می‌شود، قطارهای سریع‌السیر برق‌آسا است. چه کسی می‌دانست که روزی بتوانیم کیلومترها مسافت را در عرض چند دقیقه طی کنیم. لیست زیر ده قطار سریع جهان در حال حاضر است.

۱- شانگهای مگلو – ۴۳۰ کیلومتر در ساعت:

سریع ترین قطار های دنیا

 شانگهای مگلو (Shanghai Maglev) با داشتن حداکثر سرعت کار ۴۳۰ کیلومتر در ساعت و میانگین سرعت ۲۵۱ کیلومتر در ساعت، در بالای لیست قرار میگیرد. این قطار یک قطار شناور مغناطیسی (magnetic levitation=maglev) است که در شانگهای چین به کار گرفته شده است. این قطار، اولین خط تجاری قطار مغناطیسی شناور با سرعت بالا در جهان و سومین خط قطارهای شناور مغناطیسی است. در طی یک آزمایش غیرتجاری در ۱۲ نوامبر ۲۰۰۳، یک قطار مگلو توانست رکورد سرعت چین که برابر ۵۰۱ کیلومتر در ساعت است را به دست آورد. هزینه‌ی ساخت این قطار ۱٫۲ میلیارد دلار است. پس از شروع به کار این قطار، متوسط میزان استفاده از آن حدود ۲۰ درصد ظرفیت آن بوده است. این درصد پایین به ساعات کار کم، مسیر کوتاه، قیمت زیاد بلیط، و اینکه ” قطار تقریباً هیچ جایی نمی رود” ارتباط داده شد. مسیر قطار در شهر لانگ یانگ در پودونگ به پایان می‌رسد، که می‌توان با استفاده از مترو در حدود ۲۰ دقیقه از مرکز شهر به آنجا رسید.

۲- هارمونی سی آر اچ ۳۸۰ آ – ۳۸۰ کیلومتر در ساعت

سریع ترین قطار های دنیا

 سی آر اچ ۳۸۰ آ (CRH380A) یک ترن پر سرعت است که توسط شرکت لوکوموتیو و وسایل ریل دار جنوب چین (CSR) ساخته شده است. این قطار یکی از چهار مدل قطاری است که برای استفاده با سرعت۳۸۰ کیلومتر در ساعت در خطوط پر سرعت جدید راه آهن چین طراحی شده است. این قطار توانست با رسیدن به سرعت ۴۸۶٫۱ کیلومتر در ساعت در طولانی‌ترین خط راه‌آهن سریع‌السیر چین، رکورد حداکثر سرعت قطار در جهان را از آن خود کند. برخی از ویژگی‌های مهم این قطار عبارتند از دماغه آیرودینامیک و دارای مقاومت کم، بدنه شدیداً جمع و جور و فشرده شده، واگن های امن و قابل اطمینان در سرعت های بالا، تکنولوژی پیشرفته‌ی کنترل صدا، و ترمز احیاکننده، همراه با بیش‌ترین بازخورد انرژی حدود ۹۵ درصد.

۳- آ ژِ وِ ایتالو – ۳۶۰ کیلومتر در ساعت:

 سریع ترین قطار های دنیا

آ ژِ وِ ایتالو (Automotrice Grande Vitesse=AGV) یک قطار پیشرفته‌ی بسیار سریع است که توسط آلستوم طراحی و ساخته شده است. ادعا شده که این قطار در بین تمام ماشین‌های ریلی جهان، از همه بیشتر اقتصادی و دوستدار محیط‌ زیست است. این اولین قطاری است که در آن، معماری مفصلی واگنی، با سیستم کششی توزیع شده، و موتورهای مغناطیس پایدار سنکرون (PMM) ترکیب شده اند. این قطار با آلیاژهای آلومینیوم ساخته شده است تا وزن نهایی آن در مقایسه با استفاده از استیل، به میزان ۷۰۰ کیلوگرم کاهش پیدا کند. در یک قطار آ ژ و ۱۱ واگنی، شش واحد کشش مختلف نصب می شود. خاموش شدن یک واحد قدرت در این ساختار، سبب کاهش تنها یک ششم از قدرت کشش موثر قطار خواهد شد.

۴- ولارو ای-۱۰۳: ۳۵۰ کیلومتر در ساعت:

 سریع ترین قطار های دنیا

ولارو ای (Velaro E)، که با عنوان AVE S 103  در اسپانیا طراحی شده است، سریع‌ترین قطار تولید انبوه در جهان است. این قطار در طول سفرهای آزمایشی خود در اسپانیا، به سرعت خیره‌کننده ۴۰۰ کیلومتر در ساعت ‌رسید. قطار در ۵ نوع مختلف موجود است که به نام‌های: Velaro E، Velaro D، Velaro RUS، Velaro e320 و Velaro CRH3 می‌باشند. ولارو در سرما و برف به خوبی عمل می‌کند. این قطار در شرایط برفی متفاوت، دید کاملی در اختیار راننده قرار می‌دهد. طراحی ولارو شامل سکوی انعطاف‌پذیری است که بر اساس سکوی قطار سریع‌السیرICE ساخته شده توسط شرکت راه‌آهن ملی آلمان با نام دویچه بان (Deutsche Bahn) انجام گرفته است. ولارو یک قطار خودگرانشی است که در واگن، دو ارابه (بوژی) دارد. این قطار دارای تکنولوژی پیشرفته ای در شکل آیرودینامیک، کنترل انرژی، و کاهش سروصدا است.

۵- تالگو۳۵۰: ۳۵۰ کیلومتر در ساعت:

 سریع ترین قطار های دنیا

قطار تالگو۳۵۰ (Talgo350:T350) یک قطار بسیار سریع‌السیر است که توسط شرکت اسپانیایی پاتنس تالگو (Patentes Talgo) ساخته شده است. این قطار توسط کنسرسیوم پاتنس تالگو و حمل‌ونقل بمباردیه به تولید رسیده است. ساخت قطار تالگو۳۵۰ برای استفاده در خطوط راه‌آهن پر سرعت مادرید – بارسلونا شروع شد. ساخت نمونه‌ی اولیه قطار در سال ۱۹۹۷ آغاز شد. کار آزمایشی نمونه‌ی اولیه‌ی تکمیل‌شده، در سال ۲۰۰۲ آغاز شد. قطارهای سری T350 طوری طراحی شده اند تا از نظر آیرودینامیکی برای تحمل فشار و جریان هوا در سرعت های بالا کاملاً بهینه باشند. این قطار دارای سطح افزونگی بالایی در کشش میان خطوط راه‌آهن و سیستم های کمکی است. بدنه قطار سبک، غیرقابل نفوذ برای هوا، و پرفشار است، تا به راحتی از میان تونل ها و تقاطع‌ها عبور ‌کند.

۶- آلستوم یورودوپلکس: ۳۲۰ کیلومتر در ساعت:

 سریع ترین قطار های دنیا

قطار SNCF TGV 2N2 یا یورودوپلکس (Alstom Euroduplex) ، یک قطار سریع‌السیر ت ژ و است که توسط آلستوم ساخته‌شده و توسط SNCF، شرکت ملی راه‌آهن فرانسه و ONCF، شرکت راه‌آهن ملی مراکش استفاده می‌شود. این قطار نسل سوم قطارهای دوطبقه ت ژ و دوپلکس (TGV Duplex) است. قطار یورودوپلکس در ابتدا در خط راه‌آهن راین-رون ال جی وی (Rhine-Rhone LGV) معرفی شد. این قطار در مقایسه با قطار ت ژ و دوپلکس (TGV Duplex) که ظرفیت ۵۱۲ مسافر را داشت، قابلیت جابجایی ۱۰۲۰ مسافر را دارد. قطارهای یورودوپلکس برای استفاده در شبکه‌ی راه‌آهن فرانسه، آلمان، سوئیس و لوکزامبورگ طراحی‌شده‌اند. این قطارها مجهز به سیستم های کششی هستند که با جریان‌های الکتریکی متفاوت مورد استفاده در اروپا تنظیم شده است. گروه قطارهای یورودوپلکس قابلیت نمایش شماره واگن ، شماره قطار، و مقصد را در بخش‌های خارجی نزدیک درها دارد. همچنین نمایشگرهای داخلی اطلاعات را به زبان‌های مختلف نشان می‌دهند.

۷- شینکانسن هایابوسا – ۳۲۰ کیلومتر در ساعت:

 سریع ترین قطار های دنیا

سری E5، یک نوع قطار پر سرعت شینکانسن (新幹線= قطار گلوله) ژاپنی است که توسط شرکت راه‌آهن شرق ژاپن به کار گرفته شده است. طراحی خارجی این قطار به میزان زیادی بر اساس قطار آزمایشی Fastech 360S انجام شده و در قسمت بالای بدنه، از رنگ سبز و در قسمت پایین آن از نگ سفید استفاده شده است. این دو بخش توسط خطی صورتی جداشده‌اند. یک سفر از توکیو به ایستگاه قطار شین-آئوموری (新青森) که ۷۱۳ کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند را می‌توان به وسیله این قطار، در ۱۷۹ دقیقه انجام داد . روکش صندلی‌های قطار از جنس چرم است ( شبیه به قسمت درجه یک در هواپیما ) و آرایش صندلی‌ها در کابین به صورت ۱ به ۱ است. قطار دارای سیستم تعلیق کامل فعال است ( FSA ) که از ارتعاش واگن‌های در حال حرکت کاسته و دارای دماغه‌ی ۱۵ متری است که انفجار صدا در تونل را کم می‌کند.

۸- ت ژ و دوپلکس: ۳۰۰- ۳۲۰ کیلومتر در ساعت:

 سریع ترین قطار های دنیا

قطار ت ژ و دوپلکس (TGV Duplex) یک قطار سریع‌السیر فرانسوی از خانواده قطارهای ت ژ و است که توسط شرکت آلستوم (Alstom) تولیدشده و در شرکت راه‌آهن ملی فرانسه (SNCF) به کار گرفته شده است. یکی از ویژگی‌هایی که این قطار را در میان قطارهای ت ژ و منحصربه‌فرد کرده است، این است که واگن‌های این قطار دو طبقه بوده و دو سطح صندلی در آنها قرار دارد. با دو ردیف صندلی، داشتن ظرفیت صندلی ۵۰۸ نفر، و طراحی دوطبقه تعداد مسافرانی که می توانند در این قطار حمل ‌شوند به حداکثر رسیده است. قطارهای دوطبقه سری ت ژ و عمدتاً میان خطوط مدیترانه‌ی ت ژ و مین پاریس و مارسی جابجا می‌شوند. امروزه بیش از ۴۵۰ قطار سری ت ژ و برای ۲۳۰ مقصد به کار گرفته‌شده‌اند.

۹- قطارETR 500 :ر۳۰۰ کیلومتر در ساعت:

 سریع ترین قطار های دنیا

ETR 500 یک خانواده از قطارهای پرسرعت ایتالیایی است که در سال ۱۹۹۳ معرفی شد. در سال ۲۰۰۸، شرکت ترنیتالیا (Trenitalia)، که اپراتور اصلی قطار ایتالیا است و تحت مالکیت فرووی دلو استاتو ایتالیانه قرار دارد، برند جدیدی برای قطارهای پرسرعت یورواستار ایتالیا آلتا ولوسیتا (Eurostar Italia Alta Velocità) معرفی کرد که طبق آن قطارها بر اساس حداکثر سرعت خود دسته‌بندی می‌شوند. نام جدید برند قطارهایی که حداکثر سرعت بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر در ساعت را دارند، فریچا روسا (Frecciarossa = پیکان سرخ) انتخاب شد. قطار ETR 500 در حال حاضر تنها قطاری است که در دسته فریچا روسا قرار می‌گیرد. شما می‌توانید این قطارها را با یک خط طولی قرمز در حاشیه، و نام تجاری نوشته شده بر روی واگن اول آن، تشخیص دهید.

۱۰ – قطار THSR 700T:ر۳۰۰ کیلومتر در ساعت:

 سریع ترین قطار های دنیا

سری۷۰۰T یک قطار خودگرانشی الکتریکی پرسرعت است که توسط خطوط راه‌آهن پرسرعت تایوان استفاده‌ شده و بر مبنای سری ۷۰۰ EMU ژاپن ساخته شده است. این قطار توسط هیتاچی، کاوازاکی و نیپون شاریو ساخته ‌شد. آغاز به کار این قطار ، در سال ۲۰۰۷ و در اولین و تنها خط راه‌آهن پرسرعت تایوان بود که میان تایپه و زویینگ (کائوسیونگ) کشیده شده بود. این کار برای به حداکثر رساندن ظرفیت مسافر در قطار استفاده شده و همچنین به این دلیل است که زیرسازه قطارهای سریع‌السیر تایوان، بر پایه استاندارد اروپایی که در آن از تونل‌های بزرگ‌تری استفاده می‌شود بنا شده است. قطار ۷۰۰T دارای ۱۲ واگن با ظرفیت ۹۸۹ صندلی است که شامل ۶۶ صندلی واگن تجاری و ۹۲۳ صندلی واگن های استاندارد می‌باشد.

منابع:
۱- گرداوری و انتشار  civiltech.ir
wiki.5040.ir -2

3 comments

  1. vahid

    بسیار جالب بود فقط اگه میشه درباره ی سقف تیرچه و بلوک و کامپوزیت هم مطالب زیبا بزارید با تشکر (:no:) :-)

    1. پویا فامیل مدبران

      ممنون به خاطره نظرتون

       

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *